John Lennon'ın vasiyeti: 'İmagine (Hayal Et)'



0 - Prologue:
Bugün, Popüler Batı Müziği'nin gelmiş geçmiş en önemli ozanlarından olan müzisyen, şair, düşünür ve aktivist John Lennon'ın uğradığı suikast sonucu terk-i dünya edişinin 46'ıncı sene-i devriyesi. Onu, suikastçısının takıntı düzeyinde sevdiğini ve sanatçıyı biraz da ondaki temalar yüzünden öldürdüğünü iddia ettiği parçasıyla, imagin'le anmaya ne dersiniz? Ama önce, John Lennon ve Imagine'in nispet, iddia, imâ ve izah etmeye çalıştığı bazı alt metinlere, kuş bakışı da olsa bir göz atmakta fayda görüyorum.

1 - 2015 sonu, 2016 başı itibarıyla insanlığın vaziyeti:
İnsanlık, 2016'nın arefesinde olduğumuz şu günlerde, kelimenin hakiki manasıyla (global olarak) zor bir süreçten geçmekte. Türümüzün 'hayati bir imtihan' ile karşı karşıya olduğu bile söylenebilir. Son aylarda çok sayıda küresel kanaat önderinin 'üçüncü dünya savaşı çıkabilir', ya da 'yaşadıklarımız üçüncü dünya savaşının tezahürleridir' merkezindeki açıklamalarına daha sık şahit olmaya başlamamız, bu tespitlerimi teyid eden argümanlar olarak okunabilir diye düşünüyorum.

Kürre-i arzın önemli simalarının bu açıklamaları doğuran yaşadığımız koşullar insana ister istemez, (yukarıda değindiğim), Beatles topluluğunun en politik üyesi olan sanatçı / aktivist John Lennon’ın (9 Ekim 1940 - 8 Aralık 1980), öldürülme nedeni de olan, ‘İmagine (Hayal Et) isimli şarkısını hatırlatmakta. 

2 - Büyüyünce ne olmak istersin?'
Bu şarkının işaret ettiği anlamlar dünyasına / küresine göz atmadan önce, Lennon'a ait bir anekdotu paylaşmanın, mercek altına almaya çalıştığım antite ile anlamlı bir desen / girişim / rezonans oluşturacağını düşünüyorum. 

Bir basın toplantısında karşısına dikildiği haberciler ordusundan genç bir stajyer gazeteci, aniden 'sizce hayatın anlamı ne?' diye soruvermişti Lennon'a. Sanatçının buna verdiği cevap kısa, net, özlü ve çok hoştu:

'Ben beş yaşındayken annem her zaman bana mutluluğun hayatın anahtarı olduğunu anlatırdı. Okula başladığım ilk yıl sınıf öğretmenim bana ve sınıf arkadaşlarıma büyüyünce ne olmak istediğimizi sormuş; ben de cevaben 'mutlu olmak istiyorum' demiştim. Öğretmenim bu cevabımı yadırgamış, bununla da kalmayıp, bu olayı öğretmeler odasında meslektaşları ile paylaşmıştı. Onlar da cevabımı garip ve anlaşılmaz bulmuşlardı. Özetle, öğretmenlerime göre ben soruyu anlamamıştım; bana göre ise onlar cevabımı'.

3 - Ben de hayal ettim!
İçinden geçtiğimiz 2015 Aralık'ının referans verdiği aktüel uğrakta (tarihsel moment), bahse konu şarkının, İmagine'nin ışığında, aynı temada / bağlamda bir şeyler yazmaya kalktığımda, şöyle bir metin muhayyelemden / kalemimden / klavyemden dökülüverdi sür'atle:

Hayal et, çabalarsak yeterince ve istersek yürekten, yeryüzü cennet olabilir pekalâ. Hayatı  cehenneme çevirmekten vazgeçer, geri durursak şiddetten, bu bitimsiz bir bahar demektir, hayal et.

Hayal et, 7.5 milyar insan birbirine kardeşim diyor; vicdan belirliyor her işi. Talan yok; çocukları üzmek, yaşlıları ve kadınları örselemek tarih olmuş tamamen, hayal et.

Silahın ve öldürmenin unutulduğunu hayal et; hayal et, işkence huyunu terk ettiğini ve gerçekten İNSAN diye çağrılmayı hak ettiğini insanın.

Hayal et, farklılıkların kaynaştırdığı bir çağdasın, kamplaştırdığı değil; yöneten yok, muktedir yok, haramzade yok, ezen yok, zalim yok, hayal et.

Dünya doyasıya yenilen bir kardeşlik sofrası olmuş, hayal et; çalışmak yok, çalmak yok, istismar yok, sömürü yok; sadece oyun, neşe, sevinç var, hayal et.

Hayal et, bütün soruları bebeler bile cevaplıyor; okul yok, öğretmen yok; yok bunlara ihtiyaç, çünkü herkes alim doğuyor zaten, hayal et

Hayal et, ömür asırları aşmış, bütün dertlerin dermanı var ve kâinat fethediliyor üstelik adım adım, hayal et. Hayal et, yıkıcı kasırga tarih olmuş, esen yel mütemadi bir imbat, hüzün unutulmuş, neşeli melodiler dillerde, hayal et. 

Hayal et, haset yok, kin yok, öfke yok, sürekli bir merhamet ve ilkbahar iklimi yani hayat; işte bunları, bunları düşün sen de ve coşkuyla hayal et.

Hayal et cümlesini, bir bir hayal et. Zira her şey hayal etmekle başlar ve insan yegâne canlıdır hayal edebilen. Durma öyleyse sen de, durma ve bir 'Yeni Dünya'yı kurmayı hayal et.

4 - Bu da orijinal Imagine:
John Lennon'u saygıyla ve minnetle anıyor; (bana kalırsa baş yapıtı olan) İmagine'in orijinal sözlerini paylaşarak tamamlıyorum satırlarımı:

Imagine there's no Heaven

It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today

Imagine there's no countries

It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace

You may say that I'm a dreamer

But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions

I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world

You may say that I'm a dreamer

But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one

dipnot:
(i): Aşağıda, solda, John Lennon'ın, ona ait ikonografinin önemli unsurlarından birisi haline gelmiş olan popüler bir fotoğrafı; sağda ise Stefan Despadov tarafından yapılmış fantastik karakterdeki bir portresi yer almaktadır. Despadov'un illüstrasyonu Facebook'ta paylaşan Turgut Çeviker'e teşekkür ederim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder