Karikatürist, illüstratör, çizgi film ve grafik sanatçısı Bedri Koraman (1928 - 30 Mayıs 2015) vefat etti.
50 yılı aşan meslek hayatının özellikle 1970 - 1995 döneminde çok etkiliydi Bedri Koraman. Bu dönemde Milliyet ve Güneş Gazeteleri'nde çizdiği politik karikatürler ve çizgi bantlarla önemli bir 'grafik habercilik', 'muhabir karikatüristlik' yapan sanatçı, bir karikatürle gündem belirlemeye, ya da gündem değiştirmeye muvaffak oluyordu.
Kadınları güzel, şuh ve hoppa edalar içerisinde çizmekte çok başarılı olan Bedri Koraman, bu hususta, sınırlarımızın dışına taşan bir şöhret sahibi olmuştu.
Yurt içinde ve dışında sergiler açan, ödüller kazanan, Karikatürcüler Derneği Genel Başkanlığı yapan Koraman, 1970'lerde müessisi ve ortağı olduğu ajansı kanalıyla çizgi filmler de yapmıştır. Bazılarımızın yarattığı kahraman 'Cici Can'la, bir kısmımızın, yukarıda işaret ettiğim güzel ve fettan kadın figürleriyle, bazılarımızın Yassıada Duruşmaları'ndan, parti kongrelerinden ve seçim kampanyalarından haberler verdiği çizgi bant formundaki karikatürlerden ve nihayet bir kısmımızın da Türkiye Toplumsal Formasyonu'nu 12 Eylül 1980 askeri faşist darbesine taşıyan 'düşük yoğunluklu iç savaş ortamı'ndan çizdiği editoryal karikatürleriyle hatırlayacağımız Bedri Koraman'ın sağlığında yayınlanan dört kitabı var: Siyaset Arenası, Bedri Koraman'ın Haftalıkları 1, Bedri Koraman'ın Haftalıkları 2, Cici Can. Karikatür, çizgiroman ve grafik sanatlar meraklıları zikredilen bu eserleri sahaflar ve müzayedeler kanallarıyla elde edebilirler.
Bedri Koraman'ın aramızdan ayrılmasıyla birlikte, (kendimizi sanatına ve retrospektifine yakın hissetmemizden bağımsız olarak), şu realite üzerinde mutabık olunabilir diye düşünüyorum: Türkiye Toplumsal Formasyonu'nun, grafik sanatlardaki (mesleğe 1945 - 1955 döneminde giriş yapan) en önemli kuşağının son ferdi de ebediyete intikal etmiş oldu. Şimdi 'meydan', 'işleri'ini bütünüyle bilgisayar ekranlarına çizen; belki de hayatında fırça, boya, kâğıt ve kalemle bir kez olsun bile irtibat kurmayacak olan 'dijital İllüstratörler'e kaldı (i), (ii).
dipnot:
(i): Bedri Koraman hakkında bilgi için bknz.
http://tr.wikipedia.org/wiki/Bedri_Koraman
(ii): ABD'li küresel şöhret sahibi çizer, çizgiromancı Al Capp'ın (Alfred Gerald Caplin) 'L'il Abner' isimli çizgiromanı ülkemizde 1951'den itibaren Vatan Gazetesi'nde Hoş Memo ismiyle yayınlanmış (çeviri ve Türkçe isim Ali Gevgili'ya aitti) ve epeyce de ilgi topamıştı. Abdi İpekçi bunun yayın haklarını alıp Milliyet'te yayınlamak için çok uğraştıysa da, başarılı olamadı. Bunun üzerine Bedri Koraman'dan bunun adaptasyonunu çizmesini istedi. Cici Can çok başarılı oldu ve o dönemin en çok çizgiroman yayınlayan gazetesi olan Miliyet'in de en beğenilen çizgi bandı oldu. Cin Ali'nin bu başarısı, başrolünü Göksel Arsoy'un oynadığı bir filminin de çekilmesine yol açacaktı (1963).
B.KORAMAN, BANA GÖRE SON DERECE USTA BİR ÇİZERDİR HAYRANIYIM HAFTALIKLARINI HEP BİRİKTİRDİMCİLTLEDİM
YanıtlaSilSize katılıyorum değerli dostum; Bedri Koraman Firuz Kutal'la birlikte en çok sevdiğim illüstratörlerdendir. Katkınız için teşekkür eder, iyi günler dilerim.
YanıtlaSil