Eğitim şart!



Eğitim şart. Tabii sıradan ve düşük nitelikli olanından değil; en kalitelisi, en niteliklisi ve en güncelinden bahsediyorum.

Son birkaç on yıla bakıldığında, başta ABD, Japonya, Güney Kore, Almanya, İngiltere, Fransa, Kanada, İtalya, İsrail, Çin, Singapur, Hong Kong ve Rusya olmak üzere dünyanın en ileri ülkelerinde eğitim bütçeleri nicelik olarak ciddi artışlar sergiledikleri görülür. Bunun yanı sıra, eğitim programlarının niteliği de radikal bir şekilde değişmekte, güncel ihtiyaçlar temelinde adeta kökten değiştirilmekte, yeniden yapılandırılmakta.



Nanoteknoloji, moleküler biyoloji, genetik mühendisliği, 3D (üç boyutlu) yazıcılar, robotik, AI (yapay zekâ) gibi insanlığın, dünyanın (bazılarına fazla iddialı bir yaklaşım gibi gelse de, bana kalırsa evrenin bile) geleceğini temelden değiştirme potansiyeline sahip alanlarda verilen yüksek nitelikli eğitimlerin toplumların gelişim seyrini (kaderini) dramatik bir şekilde değiştireceği aşikârdır. Bu alanlarda öne çıkan toplumların (ülkelerin), yukarıda da dillendirdiğim üzere,  insanlığın ve dünyanın geleceğini tayin ve domine edeceklerini söylemek isabetli olacaktır.

Yukarıda bazılarına vurgu yaptığım alanlardaki gelişmeleri ıskalayan, ya da bu sahalarda geride kalan toplumların, insanlık aleminin orta ve uzun vadeli geleceğinde, çok zor durumlara düşeceğini öngörebiliriz. Hatta bu toplumların, yüksek nitelikli eğitim sistemleri sayesinde, bilim ve teknolojide kendilerine fark atan toplumların paryası ve kölesi olması tehdidi dahi masadadır. Bu tehdidin son safhası, bilim ve teknolojiyi domine eden ülkelerin bu sahalarda nal toplayanları toptan yok etme kapasite ve potansiyeline erişmesi riskidir.

Bir diğer olası gelecek senaryosu ise; pandemik bir virütik salgın, devasa bir asteroid çarpması; küresel ısınmanın belirli bir eşiği (+ 6 dereceyi) aşarak, katastrofik bir finale doğru olan yolda artık geri döndürülemez bir menzile erişmesi sonucu iklimlerin (sadece insanların değil, hayvan, bitki, böcek ve mikroorganizmaların çoğunu da imha edecek olan) trajedik bir faza ulaşmasısi; olası bir termonükleer savaş vb gibi süreçlerin akabinde, dünyanın yaşanabilir bir habitat olmaktan çıkabileceği ihtimallerine karşı; yukarıda vurgu yapılan nitelikli eğitim, ileri teknoloji ve yüksek bilim üreten toplumların, bazı unsurlarını, güvenli uzay-zaman sürekliliklerinde inşa ettikleri üslere ve kolonize ettikleri dünya dışı planetlere transfer etmeleri şeklinde cereyan edecek olan devam yoludur.

Bahsi geçen 'olası katastrofik majör felâketler'in / devam yollarının (teolojinin penceresinden bakıldığında bunlar 'kıyamet' şeklinde de okunabilir), eğitim sistemlerinin kalitesi ve niteliği düşük, bilimde ve teknoloji de ise taklit aşamasına bile geçemeyip salt tüketicilik fazında kalmış olan toplumları toptan yok edebileceğini görmek zor olmasa gerektir.

Dediğim (daha doğrusu Cem Yılmaz'ın espritüel bir şekilde dillendirerek dillerimize pelesenk ettiği) gibi eğitim, üstelik de öyle böyle değil, hem en iyisinden ve hem de en kalitelisinden olan 'eğitim şart!'; bu salt bir toplumsal ilerleme gerekliliği değil, verili bir toplum (problematiği bize dercettiğimizde Türkiye Toplumsal Formasyo'nu) için bir 'hayat - memat meselesi', bir 'olmak ya da olmamak' sorunsalıdır. 

Evet, eğitim verili ve olası bütün sorunlardan, dertlerden, belâlardan korunma ya da kurtuluş noktasında elimizde olan en büyük imkândır. Bunu doğru anlamlandırmak ve icaplarına göre yaşamak bir bekâ problematiğidir.

Eğitim şart vesselâm (i), (ii), (iii), (iv), (v), (vi).

dipnotlar:
(i): Yukarıdaki slayt twitter kullanıcısı Rüya Asker'den iktibas edilmiştir.
(ii): Türkiye'deki eğitim (özellikle de temel eğitim) ile Singapur gibi ileri ülkeleri mukayese etmek için bknz.
http://ziyaversencan.blogspot.com.tr/2015/04/singapur-matematik-olimpiyadnn-o.html
(iii): Uzayı kolonize edemezse insanlığı bekleyen olası katastrofik akıbet için bknz.
http://ziyaversencan.blogspot.com.tr/2013/10/cagmzn-einstein-kosmolog-stephen.html
(iv): Maden kazalarından yola çıkıp, ileri teknolojinin insanlığı hayatını devam ettirmek için çalışmak zorunda olmaktan kurtarmasına giden bir zihin jimnastiği için bknz.
http://ziyaversencan.blogspot.com.tr/2016/04/yerin-2000-metre-dibinde-aclk-grevi.html
(v):Tanrı parçacığı üzerinden Büyük Birleşik Kuram'a (Birleştirilmiş Alan Kuramı) giden süreç, temel eğitimin bu süreçteki rolü ve Türkiye'nin bu sahalardaki durumu için bknz. http://ziyaversencan.blogspot.com.tr/2014/12/2013-nobel-fizik-odulu-higgs-bozonu.html
(vi): Türk - İslâm kültür dairesi ve medeniyet havzasının bilimi ve teknolojiyi domine ettiği bir tarihsel kesite dair bilgi için bknz.
http://ziyaversencan.blogspot.com.tr/2011/09/biruni-beyruni-11-asra-damgasn-vuran.html


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder